5 Eylül 2015 Cumartesi

ÖĞÜTDEN DE ÖTE YAŞAMDA ÖRNEK OLMAK ÖNEMLİDİR


ÖĞÜTDEN DE ÖTE YAŞAMDA ÖRNEK OLMAK ÖNEMLİDİR
Öğüt vermek, çoğunluğun yaptığı gibi kolaydır.
Uygulamak, yaşamda ÖRNEK OLMAK ise zordur, meşakkatlidir, O kadar da, değerlidir.
Bu anlamda en etkili unsur, öncelikle savunduğu ve davet ettiği güzelliği yaşamında göstermektir. Zira, Lisanı Hal, Lisanı Kal den daha etkilidir, taa yüreklere, özüne işler ve değişimi tetikler.
1-Bunun için insanı insan yapan, değerli ve anlamlı kılan; düşünce, inanç, kabullenim ve yargıların öncelikle AHSEN yapılmalıdır.
Okumak, araştırmak, irdelemek, sorgulamak, düşünmek vb ZİHNİ ÇALIŞMALARI yapmak, ölçüye evrensel ilkelere vurmak gerçeklerle karşılaşmanın yoludur.
Bu bağlamda eleştiriler, farklı düşünceler, fikirler de olsa araştırmak, sorgulamak ve ölçüye ilkeye vurup AHSEN olanı benimseyip değişmek ve güzel örnek olmalıdır.
#Eleştiriler, güzel yanları kadar, olumsuzlukları da ortaya koyup, daha güzel olması için öneriler sunarak eleştirenden size akan bir emek, bilgi ve sevgi vardır.
Eleştiriler, ÖVGÜYÜ de YERGİYİ de gereğince içinde barındırarak, fikirleri güzelleştirmeye çalışan bahçıvanlardır.
Nasıl olunması isteniliyorsa insan, önce öyle olmalıdır. Değişimi isteyen kendinden başlamalıdır. Kendini değiştirmeyen toplumun değişmesini bekleyemez. Karanlığa ışık olmadıkça toplum da aydınlanmaz. Bir olmadıkça 11, 111 ve diğerleri de olmaz.
Bu okumaları ARAŞTIRIP SORGULAMALARI zihni çalışmaları yaparak
gerek evrendeki, gerekse yazılı kitaptaki evrensel ilkelere ulaşıp
İÇSEL DIŞSAL tüm #KÖLELİKLERDEN esaret ve kötü tutkulardan KURTULUP değişmek ve böylece en güzele, en doğruya, mükemmele doğru arınıp yücelme yolunda olunmalıdır ki, örnek ve önderler olunabilsin.
#Kitap der yaklaşık meallerde:
Onlar ki, #KAVLİ sözü görüşü dinlerler ve onun en güzeline uyarlar. İşte onlar Allâh'ın kendilerini #hidayet verdiği kimselerdir ve onlar #ULULELBABTIR sağduyu sâhipleridir.
Ellezine yestemiunel kavle feyettebiune ahseneh, ulaikellezine hedahumullahu ve ulaike hum ulul elbâb. 39/18
Bu ÖRNEK oluş sadece güvenli mekanlarda, yazıp söylemek, protesto vs yapmakla olmaz.
Yaşamın her kesitinde, Kuran ahlakını sergilemekle,
Hayır ve fedakarlık gerektiren her işte önde olabilmekle,
Haktan yana olup zulme karşı durmakla,
İnsanların halleriyle halleşmekle,
Elini taşın altına koymakla,
Tüm olumsuzluklara duyarlı olup ses vermekle,
Her hali güzelleştirip ahsen yapmakla,
Dava insanı olmakla,
Vicdanlı, adil merhametli olmakla,
Kısaca, müslüm, mümin, muttaki, mukarrebun olma yolunda var gücüyle çalışmakla,
Başarılır.
2-Evet, sözler ne kadar güzel etkili olsa da İNSANI en iyi anlatan ise HAL’dir. Ayinesi iştir, ameldir, yaptıklarıdır. Lafa bakılmaz.
Sözleriyle HAL’i YAŞAMI, EYLEMİ, DAVRANIŞLARI ahenkli, uyumlu olmazsa, o sözlerin değeri de, etkisi de HİÇ tir.
Kitap der, yaklaşık meallerde:
• Ey inananlar niçin yapmayacağınız şeyi söylüyorsunuz? Ya eyyuhellezîne amenu lime tekulune ma la tef'alûn. 61/3
• Yapmayacağınız şeyi söylemek, Allâh katında en sevilmeyen bir şeydir. Kebure makten 'indallahi en tekulu ma la tef'alûn. 61/2
3-ALLAHIN RASULÜ MUHAMMED RASULALLAH başta olmak üzere #RASULLER de İNSAN ÜSTÜ değil, USVETUN HASENE, üstün örnek insandı, BEŞERDİ. 33/21, 60/4, 60/6, 41/6, 18/110, 6/50 vb.
#Kitap EN GÜZEL ÖRNEK / fi rasulillahi #USVETUNHASENE der. 33/21, 60/4, 60/6, vb.
• Andolsun Allâh'ın Elçisinde sizin için Allah'a ve âhiret gününe kavuşmaya inanan ve Allâh'ı çok anan kimseler için, (uyulacak) EN GÜZEL ÖRNEK vardır. /Le kad kane lekum fi rasulillahi USVETUN HASENETUL li men kane yercullahe vel yevmel ahira ve zekerallahe kesira. 33/21
• İbrâhim'de ve onunla beraber bulunanlarda sizin için en güzel örnek vardır/ Kad kanet lekum usvetun hasenetun fi ibrahîme vellezîne me'ah… 60/4
• Andolsun, onlarda sizin için, Allâh'ı ve "Son Günü" arzu edenler için en güzel örnek vardır/ Lekad kane lekum fihim usvetun hasenetul limen kane yercullahe velyevmel'ahir 60/6
• De ki: "Ben de ancak sizin gibi bir BEŞERİM. Bana, İLAHINIZIN bir tek olduğu vahyediliyor. O'na doğrulun (O'na yönelerek işlerinizi düzeltin), O'ndan mağfiret dileyin. (O'na) Ortak koşanların vay haline!" Kul innema ene BEŞERUM mislukum yuha ileyye ennema ilahukum ilahuv vahidun festekîmu ileyhi vestağfiruh, ve veylul lil muşrikîn. 41/6
• De ki: "Ben de sizin gibi bir BEŞERİM; ilahınızın tek olduğu bana vahyolunuyor./ Kul innema ene BEŞERUM mislukum yuha ileyye ennema ilahukum ilahuv vahid, 18/110,
• De ki: "Ben size, Allâh'ın hazineleri yanımdadır, demiyorum. Gaybı da bilmem. Size 'Ben meleğim' de demiyorum. Kul la ekulu lekum indi hazainullahi ve la a'lemul ğaybe ve la ekulu lekum inni melek, in ettebiu illa ma yuha ileyy, …6/50
4-Zira, Onlar da #YAŞAMLARINDA örnek olup, #vahyedilene, Rabbilalemine, ilkelerine AHSEN OLANA uyup, önem ve öncelik verendi. 6/50, 7/203, 10/15, 21/108, 34/50, 38/70,41/6, 46/9 vb
Kitap der yaklaşık meallerde VAHYOLUNANA UYUYORUM /in ettebiu illa ma yuha ileyy 6/50, 7/203, 10/15, 21/108, 34/50, 38/70, 41/6, 46/9
• De ki: "Ben size, Allâh'ın hazineleri yanımdadır, demiyorum. Gaybı da bilmem. Size 'Ben meleğim' de demiyorum. Ben sadece bana vahyolunana uyuyorum/Kul la ekulu lekum indi hazainullahi ve la a'lemul ğaybe ve la ekulu lekum inni melek, in ettebiu illa ma yuha ileyy, …6/50
• Onlara bir âyet getirmediğin zaman: "Bunu da derleseydin ya!" derler. De ki: "Ben, ancak Rabbimden bana vahyolunana uyuyorum. Bu Rabbinizden gelen basiretlerdır ve inanan bir toplum için yol gösterici ve rahmettir Ve iza lem te'tihim bi ayatin kalu lev lectebeyteha, kul innema ettebiu ma yuha ileyye mir rabbi haza besairu mir rabbikum ve hudev ve rahmetul li kavmiy yu'minûn. 7/203
• Onlara açık açık âyetlerimiz okunduğu zaman, bizimle buluşmayı ummayanlar: "Bundan başka bir Kur'ân getir veya bunu değiştir." derler. De ki: "Onu kendi tarafımdan değiştiremem. Ben sadece bana vahyolunana uyarım. Şâyet ben Rabbime karşı gelirsem, büyük bir günün azâbından korkarım." Ve iza tutla aleyhim ayatuna beyyinatin kalellezine la yercune likaene'ti bi kur'anin ğayri haza ev beddilh, kul ma yekunu li en ubeddilehu min tilkai nefsi, in ettebiu illa ma yuha ileyy, inni ehafu in asaytu rabbi azabe yevmin azîm. 10/15
• De ki: "Bana, ilahınızın, ancak bir tek ilah olduğu vahyolunur. O'na teslim ol(up putperestliği bırak)cak mısınız? Kul innema yuha ileyye ennema ilahukum ilahuv vahid, fe hel entum muslimûn. 21/108
• De ki: "Eğer saparsam, kendi zararıma sapmış olurum. Eğer yolu bulursam, bu da Rabbimin bana vahyettiği sayesindedir. Şüphesiz O, işitendir, yakındır." Kul in daleltu fe innema edillu ala nefsi, ve inihtedeytu fe bima yuhi ileyye rabbi innehu semiun karîb. 34/50
• Ben ancak apaçık bir uyarıcı olduğum için (bu bilgi) bana vahyediliyor." İy yuha ileyye illa ennema ene nezirum mubîn. 38/70
• De ki: "Ben de ancak sizin gibi bir insanım. Bana, bir tek ilah olduğu vahyediliyor. O'na doğrulun (O'na yönelerek işlerinizi düzeltin), O'ndan mağfiret dileyin. (O'na) Ortak koşanların vay haline!" Kul innema ene beşerum mislukum yuha ileyye ennema ilahukum ilahuv vahidun festekîmu ileyhi vestağfiruh, ve veylul lil muşrikîn. 41/6
• De ki: "Ben türedi bir rasul değilim. Bana ve size ne yapılacağını da bilmem. Ben sadece bana vahyedilene uyuyorum ve ben apaçık bir uyarıcıdan başka bir şey değilim." Kul ma kuntu bid'am miner rusuli ve ma edri ma yufalu bi ve la bikum, in ettebiu illa ma yuha ileyye ve ma ene illa nezirum mubîn. 46/9
5-Her insana say’ından, çalışmasından, vesile ve sebep olduklarından başka bir şey yoktur. 53/39-42, 79/35, 76/22, 4/32, 36/12, 3/195,34/3, 10/61 vb.
İnsan, DENEME, TEKAMÜL ve AHSENU AMEL yapmak için yaratılmıştır 11/7, 18/7, 67/2.
Bu nedenle her alemde, her dünyada, GÜZEL OLANI, HAYIR VE FEDAKARLIĞI yapanlara, yaşayanlara, uygulayanlara, örnek olup KURAN ahlakına şahitlik yapıp her haliyle #ŞEHADET edenlere, AMANU VE AMİLUSSALİHAT üzre yaşayanlara CENNET ikram edilmektedir.
Aksi halde, karanlıklarda, cehalette kalıp kötüye örneklik yapıp her alemi de cehenneme dönüşmektedir.
Kim, zerre ağırlığınca hayır ya da şer yapmışsa onunla karşılaşmaktadır. 21/47, 7/8, 7/9, 23/102, 23/103,101/6, 101/7, 99/7, 99/8,101/8, 101/9, 18/104-108 vb
6-Elbette, #hakikatler en güzel yol ve yöntemle anlatılmalıdir.
Hak görüşler, en güzel üslupla, edebine adabına, usul ve esasına uyarak basiret ve ferasetle, hikmetli bir şekilde sunulmalıdır.
Yine, bu hakikatlerin, anlatılan evrensel doğruların yaşamda uygulanıp #ÖRNEK OLUP sunulması, anlatılması önemli, etkili ve daha anlamlıdır.
Nitekim kitap der, yaklaşık meallerde:
a-KAVLİ AHSEN
• Kullarıma söyle, en güzel AHSEN olanı söylesinler. Sonra şeytan aralarını bozar. Çünkü şeytan, insanın apaçık düşmanıdır. Ve kul li ibadi YEKULULLETİ HİYE AHSEN, inneş şeytane yenzeğu beynehum, inneş şeytane kane lil insani aduvvem mubîna17/53
b-#KAVLİ BELİĞA
• Onlar, Allah´ın kalblerindekini bildiği kimselerdir; Onlara aldırma, onlara #VAAZ ver ve #KAVLEM BELİĞA etkili, nefislerine tesir edecek şekilde ahsen kavle söz ve görüş söyle !Ulaikellezine ya'lemullahu ma fi kulubihim fe a'rid anhum #VEİZHUM, ve kul lehum fi enfusihim #KAVLEM BELİĞA. 4/63
c-KAVLİ MA'RUFA.
• Allâh'ın, sizin için geçim kaynağı yaptığı mallarınızı aklı ermezlere vermeyin; o mallarla onları besleyin, giydirin ve onlara güzel söz söyleyin.Ve la tu'tus sufehae emvalekumulleti cealellahu lekum kiyamev verzukuhum fiha veksuhum ve kulu lehum KAVLEM MA'RUFA. 4/5,17/23 33/32 vb
d-KAVL-İ MEYSÛR
• Eğer Rabbinden beklediğin bir rahmet (rızık) için, onlardan yüz çevirmek mecburiyetinde kalırsan, o vakit de onlara KAVLEM MEYSÛRA GÖNÜL ALICI yumuşak ve tatlı bir söz söyle. Ve imma tu'ridanne anhumubti?ae rahmetim mir rabbike tercuha fe kul lehum KAVLEM MEYSÛRA. 17/28
e-KAVL-İ SEKÎL
• Doğrusu biz, senin üzerine KAVLEN SEKİLA değerli etkili bir söz bırakacağız İnna senulki 'aleyke KAVLEN SEKİLA. 73/5
f-KAVLUN FASL
• (Kur'ân), elbette (hak ile bâtılı) ayırdedici bir sözdür. İnnehu leKAVLUN FASL. 86/13
g-KAVL-İ TAYYİB
• Sözün TEMİZİNE ve çok övülen (Allâh)ın yoluna iletilmişlerdir Ve hudu ilet TAYYİBİ MİNEL KAVLİ ve hudu ila siratil hamîd. 22/24
h-KAVL-İ ADL “Yakınlarınız dahi olsa söz söylediğiniz zaman adaletli olun En’âm, 6/112.
• Söylediğiniz zaman da, yakınınız da olsa KULTUM FA’DİLÛ âdil olun ve izâ KULTUM FA’DİLÛ 6/152
ı-KAVLEN SEDIDA
• Ey inananlar, Allah'tan korkun ve ISABETLI yerli yerinde DOĞRU söz söyleyin. Ya eyyuhellezine amenuttekullahe ve kulu KAVLEN SEDIDA. 33/70, 4/9
j-KAVLEL LEYYİN
• Fir'avn'e gidin, çünkü o azd?." Ona yumuşak söz söyleyin, belki öğüt alır veya korkar."Fe kula lehu KAVLEL LEYYİNel leallehu yetezekkeru ev yahşa. 20/44
BUNLARI DA ASLA YAPMAYINIZ, Bağırarak konuşmayınız, aldatıcı sözlerden de kaçınınız.
k-FEVKA SAVTİN
• Ey iman edenler! Seslerinizi, NEBİNİN sesinin üstüne yükseltmeyin. Birbirinize BAĞIRDIĞINIZ gibi, Peygamber’e yüksek sesle bağırmayın, yoksa siz farkına varmadan işledikleriniz boşa gider. Ya eyyuhellezine amenu la terfeu asvatekum FEVKA SAVTİN nebiyyi ve la techeru lehu bil kavli ke cehri ba'dikum li ba'din en tahbeta a'malukum ve entum la teş'urûn. 49/2.
l-KAVLİ ĞURURA
• Böylece biz, her peygambere insan ve cin şeytânlarını düşman yaptık. (Bunlar), aldatmak için birbirlerine yaldızlı sözler fısıldarlar. Rabbin dileseydi onu yapamazlardı. Artık onları, uydurdukları şeylerle baş başa bırak. Ve kezalike cealna li kulli nebiyyin aduvven şeyatînel insi vel cinni yuhi ba'duhum illa ba'din zuhrufel KAVLİ ĞURURA, ve lev şae rabbuke ma fealuhu fezerhum ve ma yefterûn. 6/112

m-KÖTÜ SÖZ SÖYLENMESİNİ SEVMEZ. La yuhibbullahul cehra bis SUİ MİNEL KAVLİ 4/148

n-Vb hasen olmayan her hal ve davranıştan uzak durmalıdır. Kötülüğü ahsen hal ile savmalıdır.

Kötülüğe misliyle, dengiyle karşılık vermek, haddini bildirmek hakkı ve gücü de varken 42/41-42, onları da ıslah etmek, ahsenu amele kervanına katabilmek için daha güzel karşılık vermek, affetmek erdemdir, yüceliktir 23/96, 41/34, 42/43, 25/63, 12/91 vb.

Elbette Allah Kurana,

ilkelerine aykırı hal içinde olunmasına, Kurandan, ahsen yoldan uzaklaşılmasına RAZI değildir
Söylediğini yapan, yaptığını söyleyen, sözüyle eylemleriyle uyumlu olmak ve her ne olursa olsun herkese karşı da Kuran Ahlakıyla boyanmak ve yaşamak esastır. Zira, Din, yaşamdır, yaşam biçimidir, düşünce inanç kabullenim ve yargılar ile eylemlerdir.
GÜZEL AZİM AHLAK üzere olup her anınız hayırla, fedakarlıklarla ve vicdanın sesine uyarak KURAN la yoğrulanlardan, SELAM ÜZRE yaşayanlardan, farklı görüşleri de dinleyip araştırıp sorgulayarak, ölçüye ilkeye vurup AHSEN OLANA tabi olanlardan, sözleriyle yaşantısıyla uyumlu olup yaşayan KURAN yolunda, sevgiyle, muhabbetullahla yaşamını taçlandıranlardan ve böylece Rızayı İlahiye varanlardan olma dileğiyle,
Muhabbetle
13 Eylül 2014 – 14 Mart 2021



Hiç yorum yok:

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı